Ucho
Obrazu – opis projektu I Czy
obraz może mieć uszy? Ucho
obrazu jest projektem multimedialnym, w którym staram się
zarejestrować to, co słyszy obraz w trakcie jego powstawania. Jest
próbą uchwycenia dźwięków i odgłosów, które dochodzą do wnętrza
aparatu w czasie tworzenia się fotografii. Kiedy oglądamy prace,
które zostały zrealizowane w ramach tego projektu, przenosimy się
niejako do środka camery obscury. Poprzez zamontowany wewnątrz
mikrofon, nasze uszy zostają zamknięte w drewnianej skrzyni i
znajdują się tuż przy materiale światłoczułym. Po usłyszeniu słowa
„odsłaniam”, znaku rozpoczynającego proces naświetlania,
naszym oczom rozpoczyna ukazywać się powstający z ciemności obraz. II Magiczne
właściwości camery obscury Camera
obscura jest najstarszym i najprostszym sposobem otrzymywania obrazu.
Zjawisko powstawania wizji w zaciemnionym pomieszczeniu, do którego
przez mały otwór wpada światło, rzucając na przeciwległą ścianę
odwrócony i pomniejszony obraz rzeczywistości, jest znane od tysięcy
lat. Proces ten nie jest modyfikowany przez soczewki czy inne układy
optyczne. Nie występuje tutaj zjawisko głębi ostrości, podkreślające
określony punkt widzenia czy uwidaczniające jeden plan kosztem
pozostałych. Zasadę funkcjonowania camery obscury często przyrównuje
się do działania oka ludzkiego. To dzięki tej konstrukcji naukowcy
poznali zasady, jakimi rządzi się zmysł wzroku. W fotografii
otworkowej brak jest pełnej władzy nad wyborem kadru. Fotograf przed
wywołaniem obrazu nigdy nie jest do końca pewien, co udało mu się
zarejestrować. Niektórzy mówią nawet, że w tym przypadku zdjęcie robi
camera za pomocą narzędzia, jakim jest człowiek. To przyczynia się do
całej magii fotografii otworkowej i materialności obrazu, jaki ona
tworzy. Jeżeli zatem chcemy stworzyć „Ucho Obrazu”, czyli
usłyszeć dokładnie to, co tworzący się obraz słyszy, potrzebne jest
nam urządzenie, które w jak największym stopniu odzwierciedli
otaczający świat bez naszej ingerencji. Musimy uzyskać obraz, który
żyje swoim życiem i to właśnie daje nam camera obscura. III Czy
można usłyszeć ciszę? „W
poszukiwaniu ciszy” jest reportażem drogi, której celem jest
odnalezienie chwili wytchnienia. Utrwalone na fotografiach przystanki
to miejsca, które codziennie mijamy. Nie zwracamy na nie uwagi, żyjąc
w ciągłym biegu. Dopiero kiedy przystaniemy na chwilę i wsłuchamy się
w odgłosy, jakich nam dostarczają, zaczynamy dostrzegać ich prawdziwą
naturę. Michał
Radochoński